måndag 22 oktober 2012

Jumppaledare?

Jag drar ju tre jumppor i veckan på Vasa Arbis och det innebär en hel massa jobb hemifrån. Är ledig från skolan och från H&M idag så jag planerar ett nytt program till morgondagens ena jumppa.

Det är jätteroligt att vara gymnastikledare (på riktigt!), men det är väldigt mycket jobb och det kräver mycket av en som person. Man ska kunna ge väldigt mycket av sig själv då man står där framme. Det ska inte synas på jumppaledaren om hon/han har en dålig dag, är sur, stressad eller har sovit dåligt, hon/han är där för att motivera sin grupp med deltagare till att röra på sig, svettas och träna ordentligt! Oftast är detta "surande" inget problem för mig, jag blir alltid glad och energisk då jag drar. Så är det varje gång och så har det alltid varit.

Men nu är jag i en liten svacka. Hittar inte riktigt någon bra musik, hittar inte på några roliga koreografier och jag gräver väldigt, väldigt djupt i mitt inre för att göra mina jumppor så bra som möjligt.


 
 Så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig här:

Vad tycker ni är viktigt hos en gymnastikledare? (Positiv attityd, motiverande, skrämmande, i fysisk toppform, glad, tyst, pratsam...?)
Vad tycker ni är viktigt för att en timme ska vara bra?

Orda fritt nu, tar tacksamt emot alla kommentarer jag bara får! Om ni inte varit på just min jumppa kan ni kanske delge mig era åsikter sådär allmänt om nån dragare/timme ni tycker är bra och varför? Inget är för stort eller för litet!

Tack honeys!
/A

3 kommentarer:

Heidi sa...

Jag tycker att en bra dragare är:

- Personlig, fick mig att tänka på en urhärlig instruktör i Jakobstad som brukade berätta lite om sitt liv i "mellanspeaket" och valde lite oväntade låtar så som Lillbabs tuff brud i lyxförpackning, men det funkar verkligen och förutom en bra workout får man också ett leende på läpparna för resten av dagen.
- Inget utseende snack som "ojoj med det här får ni sixpack/fasta skinkor/snygga armar, man vill helt enkelt inte börja fundera på det finns delar som borde förbättras under en träning, utan man är mer där för att ge allt och ja motionera, röra på sig och må bra!

Hanna sa...

Det jag tycker är viktigt är att jumppaledaren är en glad filur och peppar en när man håller på att ge upp. Ingen tyrann, men peppar på ett glatt och positivt sätt. Tyckte om att vara på din jumppa, du har ett bra sätt att få en att kämpa lite till! Tycker också om ett varierat program med muskelövningar varvat med koreografier. Kämpa på!

Anneli sa...

Tack för era kommentarer!
Jo, det är väldigt viktigt att ledaren ger av sig själv och är personlig. En omotiverad och "stängd" dragare är det värsta som finns!
Kul Hanna att du tyckte om min stil! Det förgyllde min dag! :)